OMC - Organic marine Collagen

OMC - Organic marine Collagen

Friday 15 February 2013

Protein Bioaktif terdapat dalam OMC

Protein bioaktif terdapat dalam OMC
KENAPA ANDA PERLU BAYAR LEBIH..

Rumpai Laut merupakan sumber semula jadi protein biologi aktif, asid amino dan peptida. Dua kumpulan protein bioaktif - Lectin dan phycobiliproteins - hadir dalam rumpai laut beberapa. Lectin adalah kumpulan karbohidrat mengikat protein yang memaparkan anti-bakteria, anti-kanser, aktiviti biologi anti-HIV dan anti-radang, Lectin telah berjaya diasingkan daripada beberapa rumpai laut termasuk Eucheuma sp. dan Codium rapuh.
Satu lagi kumpulan protein - phycobiliproteins - pameran antioksidan, anti-radang, kolesterol dan aktiviti antivirus telah diasingkan daripada rumpai laut merah, palmata Palmaria.
Beberapa asid amino bioaktif juga hadir dalam rumpai laut. Satu contoh ialah taurina - bioaktif asid amino yang diperlukan untuk sesetengah fungsi biologi. Lain-lain bioaktif asid amino hadir dalam rumpai laut termasuk laminine, kainoids, dan mycosporine seperti asid amino. Ini asid amino mempunyai pelbagai sifat-sifat biologi termasuk antioksidan, aktiviti hypotensive, serangga, anthelmintic, dan neuroexcitatory.
Di samping untuk asid amino bioaktif, beberapa peptida bioaktif telah diasingkan daripada rumpai laut. Ini termasuk carnosine dan glutation kedua-duanya adalah peptida antioksidan yang melindungi sel-sel daripada kerosakan yang disebabkan oleh spesies oksigen reaktif. Satu lagi peptida bioaktif yang dihasilkan oleh rumpai laut adalah F Kahalalide yang merupakan satu depsipeptide kitaran dengan aktiviti anti-kanser dan juga aktif dalam rawatan AIDS.

No comments:

Post a Comment